אתיקה בעסקים

קוד אתי בעסקים – דבר שכל מנכ״ל חייב לדעת

על מה נדבר היום?

כידוע, כל בית עסק מנהל את עסקו במנעד רב של תחומים. מתוקף הדברים, הוא בא במגע עם המון קהלים.
עסקים מקיימים סוג של "יחסי גומלין" עם שפע של גורמים, כמו למשל – המתחרים. הקולגות. העובדים, או כמובן הלקוחות.
ברחבי העולם אין אחדות בחוקים, שלפיהם יש אחדות כללית מהי ההתנהגות שמותרת לעסקים לנהוג ולהתנהל.
ברם, אין אפשרות להגיד, בפה מלא, כי כל מה שמותר – הוא בהכרח הוגן וראוי.

כאשר עסק מסוים מתנהל באופן שאינו לגלי, מכנים זאת כהתנהגות שאיננה אתית.
אך, כדאי שתבינו, כי אין כל פעולה חוקית נחשבת כמובן לפעולה אתית. כמו כן, כשדנים בסוגיה – מה הוא קוד אתי?
כי אז הכוונה לקביעה של התרבות הנכונה, כמו גם לבניית מוניטין מוצק וחיובי. אלמנטים אלו משפיעים על הביצועים הכלכליים של העסקים, והן מסייעים להם למשוך לקרבם עובדים רבים.

מה זה אתיקה בעסקים?

כשמדברים על אתיקה בעסקים – צריך להבין שיש בעניין קוד אתי. מגדירים את המונחים הללו, כסוג של מדריכי עקרונות, אשר מטרתם לסייע לבעלי מקצוע לנהל את עסקם מתוך יושר ואינטגריטי. הקוד האתי מתאר, בדרך כלל, את הערכים של העסקים. את הגישה שנוכחה בעלי מקצוע אמורים לנקוט, אם וכאשר עומדים בפניהם תרחישים בעייתיים. במלים אחרות – עסקינן אודות ערכי הליבה של בית העסק והעקרונות האתיים, אשר עליהם הינם מושתתים, ואף הסטנדרטים שכל אנשי מקצוע, באשר הם, צריכים להתכתב כהלכה עמם. נראה, על פניו, כי פעם, שדנו בקוד אתי, הוא היה שכיח רק בעסקים בלי כוונת רווח. אבל עם חלוף השנים, התפשטו הקודים האתיים לתחום התאגידי.

אנו מבינים, כי בוודאי מבלבל אתכם כל המושגים של קודי התנהגות, והן קודי אתיקה, בדרך כלל הם מתערבבים ומשתרבבים האחד בשני, והמובן של שניהם לוט באפלה. ניתן לומר בוודאות, כי לשניהם יש את המכנה המשותף של ניסיון לעודד התנהגות מסוימת. קוד התנהגות מבהיר בפירוש איזה פעולות מתאימות ליישומו, ואיזה לאו. מאידך, הקוד האתי משיג את ההתנהגות הספציפית – באמצעות מתן של הנחיות בהיבט של בחירות ושל ערכים.

מהו היתרון הבולט של קוד אתי?

אפשר לומר לזכותו של קוד אתי בעסקים, שהינו מקדם בפירוש שינויים חברתיים. מי מבינכם לא פנטז לפחות פעם אחת על כוכב הלכת, תוך כדי שותפות לחלוקה של משאבים טבעיים, שכולכם אחראיים לסבל, ליגון או לשמחה זה של זה? באמצעות כל המישור של קידום שינוי חברתי נכון, עסקים עשויים לתרום להפיכת כוכב הלכת שלנו לחלל הרבה יותר טוב לבריות, ולא רק למעטי מעט, יחידי הסגולה.

קוד אתי בעסקים קובע את התרבות הנכונה

מה שמייחד את הקוד האתי בא לידי ביטוי בזה שהינו עשוי לטפח מקום של כבוד, של אמון, מצוינות, וכמובן – התנהגות אתית. מדובר על תרחיש, שבו כולם משחקים בהתאם לאותם החוקים, ונוהגים ברחשי כבוד אחד כלפי השני. מחקרים מעידים, כי כאשר עסקים נשמעים לקודים האתיים, הפרודוקטיביות של העובדים בסימני עלייה.

באמצעות יישום אתיקה בעסקים, ניתן להעסיק עובדים "מלח הארץ"

כל בעל עסק כבר השכיל להבין, שזה ממש לא פשוט למצוא עובדים טובים ומוכשרים. עסקים צריכים להבין, כי יש להתייחס לעובדים שלהם ביחס הוגן, של מוסר ושל צדק. מי ששם לנגד עיניו את הקוד העסקי, באופן ישיר מרגיע עובדים פוטנציאליים כי אין יפלו אותם, יטרידו אותם, ינהגו בהם בקטנוניות, כמו גם יטרידו אותם מינית, וכיוצא בזה. כדי שעסק יתכתב בהצלחה עם קודי אתיקה בעסקים, הוא צריך להפוך את סביבת העבודה לסביבת עבודה שוויונית. בלי כל קשר לנטייה מינית, לגילאים, לדת, למבנה גוף, לגזע, למוגבלות פיסית או נפשית, למראה אישי, למוצא, ללאום, וכיוצא בכך.

איך מיישמים אתיקה בעסקים?

נתחיל ונומר, כי המודעות לאתיקה בעסקים בארץ, נמוכה קצת באופן יחסי למדינות אחרות. לא כל העסקים במדינת ישראל פועלים בהתאם לקוד האתי. לשאלה איך מיישמים אתיקה בעסקים, יש כמה תשובות, והרי הן לפניכם –

  • מנהלי ועובדי העסק חייבים לעבוד בהתאם לחוק, בלי יוצא מהכלל.  עליהם לעמוד עם כל נהלי העסק ועם כל דרישה חוקית, באשר היא, של הרשויות.
  • עובדי ומנהלי העסק חייבים להתחייב להעניק שירות מקצועי, אפקטיבי ומהימן, מוכוון תוצאה, תוך כדי התמקדות בלקוחות.
  • כמו כן, עליהם לנהוג בהגינות ובכבוד ללקוחות העסק, תוך כדי שמירה על כבודם וזכויותיהם. עליהם לכבד את ההסכמים שלהם עם הלקוחות, ולהימנע מכל מעשה נוכלות או הטעיה.
  • עסקים שמזוהים עם האתיקה יספקו שירות אדיב, התחשבות בכל תרחיש, עם מתן שירות איכותי והוגן. שירות אשר מותאם באופן מדויק לצרכים ולמאוויים של הלקוחות. בשל זאת, העסקים יוזמים המון מהלכים ומשקיעים במנעד רב של משאבים.
  • עסקים שמיישמים אתיקה בעסקים, מעבירים מידע מהימן מתוך מקסימום שקיפות. הלקוחות יזהו זאת מיד, ויהיה ביכולתם לקבל החלטה מושכלת בדבר בחירת שירותי עסק כזה או אחר.
אהבתם? שתפו!
עשוי לעניין אתכם
שטיחים למשרדים ועסקים

שטיחים הם אלמנט חשוב בעיצוב הפנים של משרדים ועסקים. הם לא רק תורמים לאסתטיקה הכללית של החלל, אלא גם ממלאים תפקידים פונקציונליים חשובים. במאמר זה,

אשראי לאנשים מוגבלי יכולת

אשראי הוא כלי פיננסי חשוב עבור אנשים עם מוגבלויות. למרבה הצער, בנקים וחברות כרטיסי אשראי רבים לא מוכנים להציע להם את אותה גישה לאשראי כמו