מטח

מהו שער המט"ח ולמה הוא חשוב עבורנו?

על מה נדבר היום?

מה זה מט"ח?

ראשי התיבות של מט"ח הם למעשה מטבע חוץ. במט"ח למעשה מדברים על מטבעות ששייכים למדינות אחרות. במדינת ישראל משתמשים בשקל הישראלי ובעולם בסוגים שונים של מטבעות, כאשר הנפוצים ביותר הם כמובן הדולר והאירו. כאשר אנחנו נוסעים לחו"ל, קונים מחו"ל, סוחרים במט"ח או משלמים לספקים בחו"ל, אנו למעשה משתמשים במטבעות זרים ולכן עלינו להחליף את הכסף הישראלי בכסף זר של המדינה שממנה אנו קונים או שלסוחרים שלה אנו צריכים לשלם. החלפת המטבע הישראלי למטבע זר נעשית למעשה באמצעות פעולה שנקראת המרה ובה כל שקל ישראלי שווה למספר מטבעות של מטבע זר אחר. אבל איך אנו יודעים כמה שווה השקל שלנו אל מול המטבעות האחרים? על שאלה זו נדבר כעת. 

מהו שער המט"ח?

כשאנו מעוניינים להחליף מטבעות ישראלים למטבעות זרים, אנו מעוניינים לדעת כמה כסף יהיה לנו ביד לאחר ההמרה. על מנת לדעת זאת קיים מדד שנקרא שער המט"ח. שער המט"ח הוא למעשה מדד שמתעדכן כל יום באותה שעה והוא למעשה מעדכן את כל מי שמשתמש במט"ח כמה שווים המטבעות כיום אל  מול השקל שלנו. כך למשל, אם אנו נוסעים לחו"ל ואנו מעוניינים שיהיה בידינו סכום מסוים של דולרים, אנו נסתכל בשער המט"ח ונדע לחשב כמה מטבעות של שקל ישראלי אנו צריכים על מנת להגיע לכמות הדולרים שבהם אנו מעוניינים. 

ממה מושפעים שערי המט"ח? 

כאשר מדברים על מט"ח, נשאלת השאלה: מה משפיע על השינוי בערך של המטבעות השונים? כלומר, ממה מושפעים שערי המט"ח בכל יום? למעשה קיימים שלושה תנאים שמשפיעים על הערך של המטבעות שלנו ושל המטבעות הזרים והם אינפלציה, ריביות שמשתנות והתערבות ממשלתית. כעת נסביר את התנאי הראשון שמשפיע הכי הרבה על שער המט"ח. התנאי הראשון מדבר על מצב האינפלציה. מצב של אינפלציה הוא למעשה מונח כלכלי שמתאר עליה של רמת המחירים במדינה מסוימת. עליה גבוהה במחירים מביאה לירידה של ערך הכסף המקומי. זהו מצב שבו הכוח של המטבע פוחת וניתן לקנות בו מספר מוצרים נמוך יותר. במצב כזה, אזרחים רבים יעדיפו לקנות יותר מוצרים בחו"ל, ששם המטבע שלנו בהמרה שווה יותר. 

למה שער המט"ח חשוב עבורנו?

כיום בעידן הטכנולוגי שבו האינטרנט פתוח לכולם והגבולות המדיניים מבחינה טכנולוגית פרוצים, רבים מאיתנו קונים מוצרים מחו"ל. הרבה מהמוצרים שנקנים במקומות שונים בעולם, מחירם הוא על פי המטבע המקומי. כאשר ערך המטבע שלנו נמוך, סביר להניח שאנו נקנה בחו"ל יותר מוצרים במחירים משתלמים. כאשר המצב הוא הפוך וערך המטבע שלנו גבוה, אנו נעדיף לקנות מוצרים מהארץ. שער המט"ח משפיע עלינו גם כאשר אנו ממירים כסף לנסיעה לחו"ל או חזרה מחו"ל עם כסף שכבר המרנו. אם חזרנו עם כסף מחו"ל ואנו מעוניינים להחליף אותו לכסף ישראלי, מומלץ שנחכה לשער מט"ח גבוה, שכך השקל שלנו יהיה שווה יותר כסף בזמן ההמרה. 

אהבתם? שתפו!
עשוי לעניין אתכם
מטח
כל המידע על עמלות מט"ח כיום

מהו מט"ח? מט"ח הוא למעשה מטבע חו"ל. לכל מדינה יש את המטבעות שבהם היא משתמשת. כיום רבים מאיתנו קונים מחו"ל וגם אנשים מחו"ל קונים מאיתנו.